- Madens Folkemøde
Hva' ka' kampagner? - erfaringer og udfordringer
- Fredag 13.00 – 13.45
- Sundhedsscenen
- Debat & samtale
- Danske produkter
- Grøn mad
- Nationalt Topmøde: Vejen frem for frugt og grønt i Danmark
- Sundhed
"6 om dagen", "Kostpyramiden", "Frugt og grønt til tiden", ”Grøn Januar” og masser af priskampagner gennem årene. Der har været uttalige forsøg på at påvirke danskernes adfærd og holdninger til deres madvaner gennem kampagner.
Spørgsmålet er, om disse kampagner virkelig kan få danskerne til at spise anderledes – f.eks. mere dansk frugt og grønt? Og hvis ja, hvad det så er, der faktisk virker, når vi står ved køledisken eller med menukortet i hånden. Pris? Nudging? Gruppepres? Inspiration? Tilgængelighed?
Vi undersøger, hvad kampagner egentlig kan opnå og hører om erfaringer og udfordringer ved at ændre folks spisevaner fra nogle af dem, der iværksætter kampagner: Hvad er de mest effektive strategier? Hvad er de største barrierer? Er det muligt at skabe varig forandring i danskernes madvaner, eller skal ambitionsniveauet været et andet? - Hvordan får vi danskerne til at spise mere dansk frugt og grønt?
Dette indslag er en del af det nationale topmøde ’Vejen frem for frugt og grønt i Danmark’.